Kan jag höja mina betyg?

28 maj 2021
Hej!

Jag går i tredje ring på vård och omsorgsprogrammet och tänkte läsa några ämnen på komvux för att ha behörighet till vidare utbildning utomlands. Jag fick gödkänd på religion och historia men med inte så bra betyg. Undrar om jag kan ta bort dem senare på komvux och lägga till dessa ämnen som jag behöver för behörighet i universitet för att höja mitt snitt? Eller måste jag göra en prövning för att höja dem? Hur ska det gå till?

Tack på förhand.

01 jun 2021

Man kan inte byta ut betyg från gymnasieexamen så du behöver göra prövningar för att höja betygen. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.