Hur blir jag tandläkare?

22 maj 2021
Hej!
Jag kommer att ta studenten snart. Jag har läst vård och omsorg program på gymnasiet. Jag blir undersköterska efter studenten men jag vill bli tandläkaren. Vad ska jag göra efter gymnasiet för att kunna bli tandläkare?!

01 jun 2021

Vad roligt att du vill bli tandläkare! För att bli tandläkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Denna behörighet får man direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.

På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till tandläkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet. Då handlar det oftast om en svenska kurs och en engelska kurs. Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten.

Du kan läsa upp kurserna på Komvux efter gymnasiet.

Lycka till! /Petra, SYV