Hur funkar gymnasieantagningen?

21 maj 2021
Hej jag har en fråga om 1 Juli. Jag undrar hur man ska göra när man ska tacka ja eller nej. Om man tackar ja till sitt första val kan man tacka ja på dom andra? Och vad menas med reserven?

01 jun 2021

Du kan bara komma in på ett av de val du gjort. Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då. Det finns alltså bara ett alternativ att tacka ja till men du kan också tacka ja att stå kvar som reserv till de högre prioriterade alternativ som du inte kom in på. Då hamnar du i en kö och kan fortfarande ha chans att få en plats senare. Men tacka alltid ja till det alternativ du kom in på också.