Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

21 maj 2021
Hej! Jag har så sjukt svårt att välja gymnasie linje, jag vet inte riktigt vad jag vill bli i livet men jag vill helst typ bli lärare, jobba innom sjukvården, eller psykolog eller liknande, men jag har så svårt att välja vad jag ska gå för jag gillar värkligen inte NO och matte och ligge rmellan D-C i dom ämnerna därför är det så svårt men jag vill också gå något som är högskoleförberedande men jag vill inte har allt för svårt i skolan och inte för mycket prov och läxor, bara lagon liksom, men jag behöver verkligen hjälp typ nu för att jag ska välja om ett halvår typ så jag har typ ångest över det här och det känns as jobbigt att behöva välja sin "framtid" just nu.

01 jun 2021

De yrken du skriver att du är intresserad av kräver vanligen inte att du läser Naturvetenskapsprogrammet eller naturvetenskapliga ämnen. Så du kanske inte behöver tänka på det? Titta på andra högskoleförberedande program och se om de känns mer intressanta. Du kan läsa om alla program här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020.

Du väljer inte hela din framtid nu, du väljer bara gymnasieprogram. Så ta en sak i taget och fundera på vad det är för gymnasieprogram som skulle kunna kännas roligt och motiverande just nu. Boka in ett samtal med din studie-och yrkesvägledare i skolan så du får hjälp att reda ut dina tankar kring valet.