👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå ett extra år på gymnaiset?

21 maj 2021
HeJ!
Vet att man kan anpassa och läsa ett fjärde år på gymnasiet. Min fundering är vad händer om man pga. orsaker inte genomförde alla ämnen första året och valde att gå om första året, kan då inte läsa ett fjärde år för då har man totalt läst 5 år på den skolan. Medan en annan elev som läst nästan ett helt läsår på en annan skola och linje byter till denna skola och ska läsa en nya utbildningen och väljer att läsa den på 4 år? Totalt sett så har denna elev i slutändan oxå läst 5 år på gymnasiet. Vad är det som gäller?

01 jun 2021

Det är bara skolans rektor som kan besluta om vad som gäller i fall till fall. Så du måste a upp detta med din rektor.