Sök utbildning 👉

Är jag behörig till gymnasiet?

20 maj 2021
Hej!
Jag går i 9:an snart är det gymnasie. Jag har valt ekonomiprogrammet. Jag är godkänd i Svenska, Engelska, Mattematik, Mådersmål, Hemkunskap, Musik, Idrott, Teknik, Bild, geografi och slöjd. Jag är inte godkänd i Kemi, Religion, Samhälkunskap, Historia och Fysik.
Jag har hört att man måste bli godkänd i alla So ämnena, tror du att jag får komma in, kan jag läse dem ämnena som jag är inte godkänd när jag läser gymnasie samtidigt jag vill inte vänta ett år till.
Vad säger du?

31 maj 2021

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. För ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet ska fyra av de ytterligare nio ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religion.

Om du inte är behörig så kan du inte komma in så kontakta din studie-och yrkesvägledare i skolan så fort som möjligt så att ni kan se över din behörighet och välja ett program som passar.