👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå gymnasiet i tyskland?

18 maj 2021
Hej!
Jag är en tjej som nu går ut nian och jag och min syster har tänkt åka ett år till Tyskland, för att plugga där. Jag ska ansöka till ekonomi programmet. Jag kan ej prata tyska flytande, men skulle kunna tänka mig engelska. Finns det något gymnasium/ några kurser som jag kan gå, i Tyskland, för att göra klart åk 1 Ekonomi programmet, i München? Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,

31 maj 2021

Tyskland har inte samma system och samma gymnasieprogram som i Sverige så du kommer inte att kunna läsa ett direkt motsvarande program. Om du inte kan tyska så är du troligen inte behörig till ett tysk gymnasium utan måste söka dig till en internationell eller svensk skola. Ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare i skolan om du behöver hjälp med att titta på detta.