Hur många F kan jag ha på mitt gymnasieprogram?

18 maj 2021
Hej!
Jag går nu i trean och är orolig över att jag kanske inte kan ta gymnasieexamen. Jag har nämligen F i spanska 3 och 4 vilket är 100 poängs kurser, och min fråga är om dom spelar roll eller om det bara är kurser som man har tvingats lägga till. Jag går linjen Sammedia och kan tillägga att jag även har f i två andra ämnen (båda dem är 150 poäng totalt)

28 maj 2021

Det som krävs för att få en examen från ett högskoleförberedande program är att du har läst 2500 poäng och att du har godkänt (minst E) i kurser som är på minst 2250 poäng. Vissa kurser måste alltid vara godkända. Det handlar om matte 1, svenska 3 och engelska 6. Även gymnasiearbetet måste vara godkänt.  Genom att ha en sådan gymnasieexamen får du också grundläggande behörighet till högskolan.

Det verkar som att du har F i mer än de tillåtna 250 poängen så det är viktigt att du pratar med dina lärare i dessa ämnen för att försöka ordna det.