👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad händer om jag får f i matte?

18 maj 2021
Jag går just nu andra året på mitt gymnasium. Jag valde matte2b som en i-valskurs, alltså behövde man inte läsa den men jag valde att göra det ändå. Det går jättedåligt för mig i kursen och jag tror inte att jag kommer att klara kursprovet (typ NP). Vad händer då? Måste jag läsa om hela kursen i trean? Förlorar jag poängen som kursen är värd? Kommer jag att kunna ta studenten? Kan jag välja till en ny kurs i trean och klara den för att väga upp med poängen som jag inte får nu när jag förmodligen misslyckas med matten?

Jättetacksam för svar.

28 maj 2021

Om du får F i kursen så kommer det sänka ditt snittbetyg och du går miste om eventuell extra meritpoäng. Det är dock inga problem att ta studenten och få gymnasieexamen bara du inte får Fi fler kurser. Man får högst ha F i 250 av de 2500 poäng som ingår i en gymnasieexamen. Man kan inte byta ut kurser som man redan läst mot andra kurser så det bästa är nog om du kan få gå om kursen för att du ska slippa sänka ditt snittbetyg. Prata med din lärare om detta.

Stort lycka till! /Petra, SYV