Hur blir jag läkare efter Ekonomiprogrammet?

08 maj 2021
Hej, jag skull vilja utbilda mig till barnläkare och jag går på ekonomiprogrammet i gymnasiet. Har jag möjlighet att komma in på högskolan direkt efter gymnasiet eller måste jag läsa mer ämnen för att få behörighet att komma in direkt.

Mvh/

18 maj 2021

Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Du kan läsa det på Komvux eller basår på högskola.

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng så det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. Många måste därför även läsa upp sina betyg efter gymnasiet.

Det går också att komma in genom ett högt resultat på högskoleprovet men man måste fortfarande läsa upp så man är behörig.