👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad händer om jag får f i tyska?

07 maj 2021
Jag går på samhällskunskap och har tyska som moderna språk men det går inte bra för mig och tror att jag kommer få ett F, om jag nu får ett F vad händer nästa år när jag ska fortsätta med tyska? Kommer jag att få börja om eller?

07 maj 2021

Du måste prata med din lärare om vad du bör göra för att bli godkänd i kursen. En elev i gymnasieskolan som fått F på en kurs har rätt att läsa om den. Om eleven inte fått betyg eller fått betyget F har han eller hon rätt till prövning. Det är möjligt att fortsätta med ett ämne på gymnasiet även om man fått f tidigare men det blir mycket svårare att hänga med så det är bra att försöka klara kursen först.

Lycka till!/Petra,SYV