👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag bli lärare med f i matte?

06 maj 2021
Hej! Jag skulle vilja plugga till lågstadielärare utomlands efter gymnasiet. Men jag är osäker om jag kommer att få godkänt i matte 2b. Dock har jag fått A som slutbetyg i de flesta ämnena än så länge. Jag undrar om man kan komma in på sådana utbildningar med ett F i matte?
Tack för hjälpen på förhand:)

07 maj 2021

F i matte 1 krävs för att man ska få gymnasieexamen och grundläggande högskolebehörighet. Godkänt i matte 2 krävs bara om den är en behörighetskurs för utbildningen man vill gå. Den särskilda behörigheten kan variera beroende på inriktningen du vill läsa så kolla på högskolornas egna webbplatser vad som krävs.

Vänligen/ Petra,SYV