👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilka bidrag kan jag få på gymnasiet?

02 maj 2021
Hej!
Jag behöver lite information angående min situation när jag är 20 år och går första året i gymnasiet. Det blir nästan 5 år som jag bor i Sverige och igår fick veta att jag kommer inte få något försörjningsstöd längre. Min socialsekreterare sa att det är pga att jag fyller 20 år och måste ansöka om studielån från CSN för att kunna betala hyra till mina föräldrar (jag delar rum med min syster) och också att kunna klara mig helt enkelt. Men det är lite svårt eftersom jag kommer att börja universitet om två år och ska läsa tandläkare programmet vilket är 5 år, och det är då jag ska ansöka om studielån inte just nu. En svårt situation då mina föräldrar kan inte jobba, de går till SFI och får betalt av socialen och A-kassa och kan inte hjälpa mig på något sätt. Jag skulle gärna få lite information om det finns något jag kan göra åt situationen t.ex. om jag kan få bostadsbidrag eller annat?

03 maj 2021

Studiemedel är till för dig som studerar på till exempel högskola, universitet, komvux eller yrkeshögskola. Om du läser på grundskole- eller gymnasienivå kan du få studiemedel från och med hösten det år du fyller 20. Hur länge du kan få studie­medel beror på vilken utbildnings­nivå du läser. Det är alltså en egen kvot för gymnasiestudier så det kommer inte att ta av din kvot för högskolestudierna.

Du kan inte få studie­medel för samma tid som du har vissa andra ersättningar. Men Försörjnings­stöd (socialbidrag), bostads­bidrag och barn­bidrag påverkar däremot inte rätten till studie­medel.

Bostadsbidrag är ett stöd för unga som behöver hjälp med att betala hyran eller månadsavgiften för sitt boende. Kolla med försäkringskassan om du har rätt till bostadsbidrag.