Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

30 apr 2021
Heej, en dröm jag haft sen jag var mindre var att bli barnläkare, jag går nu i 8:an och börjar 9:an till höst min merit just nu ligger runt 280 poäng.
Vilka utbildningar behöver man för att bli barnläkare?
Kan man gå någon annan linje istället för natur och lägga till ämnen?
Är inte så sugen på att gå natur, inriktar mig mer på att gå teknik eller vård och omsorg, funkar dessa linjer att gå om man vill bli en barnläkare?

03 maj 2021

Vad roligt att du vill bli läkare!Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Det är bara Naturvetenskapsprogrammet inriktning natur som ger dig behörighet till Läkarprogrammet direkt efter gymnasiet. Väljer du ett annat program är det vanliga att man läser på Komvux eller ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet om man vill söka till en naturvetenskaplig utbildning.