👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad får jag för betyg?

27 apr 2021
Hej!
Nu under den andra terminen av åttan har jag märkt stora positiva förändringar i mitt betyg men är orolig över att gamla betyg kommer gå ut över nians slutbetyg. Till exempel har jag endast slöjd varannan termin, och nästa termin (första av nian) är det dags igen. Dock så fick jag förra terminen C i ämnet precis som nästan alla bedömningar i slöjd tidigare. Jag har alltså inte fått möjlighet att höja mitt betyg den här terminen, men nästa termin är den sista jag har ämnet och är mycket orolig över att det inte kan bli ett A. Andra ämnen som matte har jag länge haft C eller B i, och endast haft A i förra terminen och förhoppningsvis den här och senare. Hur kommer det förändras?

28 apr 2021

Vad roligt att det går bara för dig i skolan! Jag kan tyvärr inte svara på hur dina betyg kommer att utvecklas. Du kan prata med din lärare om det. Det är läraren i varje ämne som gör en bedömning när de sätter nya betyg.

Vänligen/ Petra,SYV