👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli sjuksköterska?

27 apr 2021

jag går snabbt till frågan. Vilka kurser egentligen behövs för att kunna ansöka om sjuksköterska utbildningen? Vilket program eller linje är bäst att välja för att lättare bli behörigt?

Hälsningar

27 apr 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för vissa måste du dock lägga till Naturkunskap 2) och vissa skolor utformar Vård-och omsorgsprogrammet så att man får behörigheten till sjuksköterskeprogrammet. Det spelar ingen roll vilket program du väljer så länge du får med dig dessa kurser.