Hur funkar gymnasieantagningen?

23 apr 2021
Hej!

När preliminära intagningen kommit ska man ha SYV-signatur för att bekräfta/ändra förstahandsval, enligt hemsidan. Hur gör vi om vi inte har någon SYV att vända oss till? Min dotter har inte pratat med den SYV:en om detta. Vill byta till en annan kommun När är sista dagen att ändra prel-valet?

MVH

23 apr 2021

Skolans studie-och yrkesvägledare brukar vara den person som tar hand om elevernas gymnasieansökningar, signerar dem och ser till att de kommer in. Om det inte inte finns en studie-och yrkesvägledare på skolan måste det finnas en annan person som tar hand om detta. Kolla med skolan om ni undrar vem som gör det där.

Tidsplanen för gymnasievalet ser ungefär likadan ut var du än bor i Sverige, men de specifika datumen skiljer sig lite åt beroende på i vilken kommun/vilket län du bor i. Vi har därför samlat datumen för 2021 års gymnasieval, preliminär antagning, omval och slutlig antagning för antagningskanslier i hela Sverige på denna sida: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/tidsplan-gymnasievalet-2021-olika-orter-10320.

Vänligen/ Petra ,SYV