Hur blir jag grundskolelärare?

22 apr 2021
Hej. Jag är en tjej som ska söka till gymnasiet nu och jag vet inte vilken linje jag ska välja. Jag skulle helst vilja bli lågstadielärare eller mellanstadielärare när jag är klar med skolan. Men vilken linje bör jag välja. Jag gillar matematik och praktiska ämnen i grundskolan. Och skulle gärna bli mattelärare. borde jag gå natur och samhälle eller ett yrkesförberedandeprogram såsom barn och fritid och lägga till de kurser som behövs. Jag vet ju inte om jag kommer klara av natur då jag är lite skoltrött och jag har hört att natur är ganska mycket plugg, stämmer detta?. Jag gillar absolut inte språk och har väldigt svårt med de. Jag skulle gärna vilja ha praktik eller APL under min gymnasietid så jag kan prova på och "testa" läraryrket. Jag är en praktisk person jag gillar att arbeta med kroppen men gillar också matematik. vad borde jag välja? har du några tips? jag är väldigt kluven helst skulle jag vilja bland dessa två olika linjer men det går tyvärr inte.

23 apr 2021

Behörighetskraven för grundskollärarprogrammen på universitet/högskola för antingen åren F-3 och 4-6 är grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b/ 1a1+1a2.

Det blir svårt att hinna med alla dessa kurser på ett yrkesprogram och det är inte säkert att det är möjligt. Du kan kontakta de skolor du vill gå och fråga om det. Det är säkrare att gå ett högskoleförberedande program men det behöver inte vara Naturvetenskapsprogrammet. Läs på om de andra högskoleförberedande programmen och fundera på om du vill gå nån av dem. Alla program har samma mängd kurser du ska läsa så vad som blir lätt eller svårt beror helt på vad du tycker om kurserna som ingår. Tyvärr har man inte APL på högskoleförberedande program men du kan sätta dig in i yrket ändå, till exempel kan du fråga lärare om deras yrke.