Kan jag gå om ett år på gymnasiet?

22 apr 2021
Hejsan!
Jag har mått väldigt dåligt (har dock inget läkarintyg elr sånt gällande d här) i min nuvarande skola och vill hoppa av ettan (utan att få betyg) och gå om nästa termin. Det är dock en hel månad kvar tills betygen sätts men skolan säger nu att det kommer ej gå då lärarna har redan nog med underlag för mig. Är detta sant? Om jag hoppar av nu kommer betyg för ettan fortfarande sättas? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu och får panik.

23 apr 2021

Du behöver prata med din skola om detta. Om de säger att de har underlag och kommer att sätta betyg så är det det du ska gå efter. Prata med rektorn på skolan om att du vill gå om. Det är rektorn på skolan som bestämmer om man ska gå om. Gå även och prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan om ditt problem. Det finns många andra lösningar till att hoppa av så det är bra att tänka igenom saken innan du gör något förhastat.

Vänligen/ Petra,SYV