Hur många kurser får man ha F i ?

22 apr 2021
Hej

vi stundar mot en tid när elever kanske kommer får fler F än i vanliga fall, i sitt examensbetyg. Jag jobbar på ett El- och energiprogram inriktning Elteknik. Våra elever läser mer än vanligt, de läser 2 850 poäng. Jag har full koll på vilka kurser de måste vara godkända i för att få sin yrkesexamen, men hur många poäng kan de ha i F i övriga kurser UTAN att det blir ett studiebevis ? På 2 500 poäng är det ju 250 p som går att ha i F utan att det påverkar.

mvh

23 apr 2021

Vad tråkigt att höra att det går dåligt för så många! Eftersom en gymnasieexamen bara kan bestå av 2500 poäng så är det 250 poäng av de poäng som ingår i gymnasieexamen som man kan ha underkänt i. Allt utöver 2500 poäng ska markeras som utökade kurser. För de utökade kurserna kan man ha f i alla. Men ska man använda de utökade kurserna (om de behövs för behörighet för en utbildning man vill söka) så måste man ha godkänt i dessa.

Vissa kurser måste alltid vara godkända för att man ska få gymnasieexamen. Om det gäller ett yrkesförberedande program ska man ha ett godkänt betyg i Svenska/svenska som andra språk 1, Matte 1 och Engelska 5. Man ska också ha godkänt betyg i minst 400 poäng av de programgemensamma ämnena, alltså de ämnen som är specifika för det programmet.

Vänligen/ Petra,SYV