Sök utbildning 👉

Hur ska jag välja gymnasieprogram?

07 apr 2021
Hej, jag står mellan två val. Antingen barn o fritid eller vård. Det skiftar mellan åt. Jag har jätte svårt att bestämma mig. Hur ska jag göra? Antingen vill jag bli sjuksköterska/barnmorska eller förskolelärare. Jag vill få en så enkel väg som möjligt , utan att kanske behöva gå komvux. Vill jobba med människor. Eller ska jag välja en högskoleförberedande? Jag vill ju ha ett jobb direkt efter, jag vet inte hur jag ska göra. Skulle vara bra med ett par tips från dig!(:

08 apr 2021

Jag förstår att det kan vara svårt att bestämma dig! Det bästa är nog om du kan hitta någon eller några som jobbar som sjuksköterska, barnmorska och förskollärare och prata med dem. Då kan du får en bättre bild av hur yrket är i praktiken och du märker kanske om något känns extra intressant och inspirerande. Det är bara att skicka ett e-mail och fråga om du kan ställa lite frågor om personens yrke.

Om du inte hittar någon att prata med får du läsa på så mycket du kan. Du kanske till och med kan hitta någon blogg, volgg eller liknande där du kan få reda på mer om vardagen i yrket. Du kan även kolla på Arbetsförmedlingens yrkesvideos på You Tube.

Sedan ska du också gå på ett studie-och yrkesvägledarsamtal med din SYV i din skola.