Vilka jobb kan jag få direkt efter Ekonomiprogrammet?

07 apr 2021
Hej, jag ville fråga en sak om ekonomiprogrammet. Jag vill gå ekonomi programmet med inriktningen ekonomi. Mitt fråga är: vad kan man jobba som om man inte läser vidare på universitet eller högskola efter ekonomi programmet.
Tack.

08 apr 2021

Alla högskoleförberedande program förbereder för att man ska studera vidare och inte för ett specifikt yrke. Det är inte jättevanligt att man hittar jobb inom området ekonomi efter att ha gått Ekonomiprogrammet. För att bättre kunna konkurrera med andra arbetssökande om jobben inom ekonomiområdet så är det bättre att fortsätta utbilda sig efter gymnasiet. Exempel på yrken man kan få med bara en gymnasieutbildning är trafikvärd, personlig assistent, kassapersonal, säljare mm.

Chansen att få jobb inom ekonomi direkt efter gymnasiet blir lite större om man går Ekonomiprogrammet på en gymnasieskoIa som har rätt att ge certifiering för Diplomerade Gymnasieekonomer. Det ger inte heller någon garanti att man skulle få jobb direkt efter gymnasiet. Det är upp till arbetsgivaren där du vill söka jobb att bedöma om hen tycker att det är en tillräcklig kompetens. Förslag på jobb som du kanske skulle kunna söka då är ekonomiassistent eller bokföringsassistent.