Sök utbildning 👉

Hur kan jag höja chanserna att komma in på högskolan?

29 mar 2021
Hej
Jag är 16 år gammal och född i november. Just nu går jag i 1 i natur programmet. Mitt mål är att komma in minst i sjuköterska linje i universitet eller tandläkare. Fast mina betyg är på E nivå. Försökte höja det men det gick ej och snart är året slut. Jag har inte haft bar skolgång i grund skolan på grund av att att jag bodde i ett annat land och hade ej möjlighet. När jag ko till Sverige började jag 9 och fick betyg i D och E Nivå och kom in i gymnasiet. Jag tänker att läsa om det hät året, kan du rådgöra mig.
Det finns tillräckligt med anledning till att börja om hus rektor ex familj situation.
Tack för hand.
grund av

29 mar 2021

Det brukar inte vara så att rektorn bestämmer att man ska gå om bra för att betygen är låga men om du har får låga betyg för att komma in så kan du göra högskoleprovet. Du kan även skriva prövningar på Komvux för att höja dina betyg. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Vad den lägsta antagningspoängen är varierar mellan skolor, orter och år så kolla det för alla de högskolor/universitet du kan tänka dig att söka till.