Kan jag byta gymnasieprogram?

28 mar 2021
Hej!
Hur fungerar det och vad ska man göra om man vill byta gymnasium och gå om ettan?
Har alltid haft lite tvek över min nuvarande skola och borde ha lyssnat på min magkänsla, skolan passar verkligen inte mig och mina betyg har störtat. Är helt okej med att gå om ett helt år om det krävs för min dröm . Är det rimligt att byta till ett annat gymnasium efter ettan är slut och gå om ett år? Hur tar jag mig tillväga?

29 mar 2021

Ja, du kan byta efter åk 1 om du vill det. Vänd dig i första hand till studie- och yrkesvägledaren eller rektorn på din nuvarande skola för att få hjälp och råd för hur du gör för att byta. Sedan är det bra att kontakta rektor/SYV på den skola du vill byta till för att se om det finns lediga platser samt vad det finns för möjligheter att komma ikapp i eventuella kurser du har missat. De kan även meddela dig om du måste börja om från åk 1 för att kunna byta.