Hur blir jag sjuksköterska?

28 mar 2021
Hej, jag vill byta linje men vet inte exakt vilken. Jag vill bli sjuksköterska inom psykiatri och undrar vilken linje som passar bäst till det i med att jag vill plugga vidare direkt efter gymnasiet.

28 mar 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Naturkunskap 2 kan bytas ut mot andra kurser från Vård-och omsorgsprogrammet när man säker till Sjuksköterskeprogrammet.

Du kan alltså välja ett högskoleförberedande program men kolla med skolan du vill söka till att de erbjuder Matematik 2 och Naturkunskap 2 i ditt individuella val. Du kan också välja Vård-och omsorgsprogrammet om du kollar att skolan du vill gå kan erbjuda den behörigheten.