Hur funkar betygsgrupper till högskolan?

28 mar 2021
Hej!

Min dröm är att plugga till läkare på Göteborgs universitet. Jag går i tvåan på naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap. Rent betygsmässigt ser det lovande ut för mig än så länge. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan.

Jag har lagt märke till att urvalet BII ibland har haft lägre antagningspoäng än BI på läkarprogrammet på Göteborgs universitet. Ponera att jag inte lyckas få betygen som krävs för att antas till BI. Kommer jag då kunna antas till BII, trots att jag inte har kompletterat mina betyg?

Om det är så att jag inte får antas till BII på grund av att jag inte kompletterat, vad är det enklaste sättet att antas dit? Räcker det med att göra komplettering i ett enda ämne? Och måste jag då ens höja mitt betyg eller räcker det bara med att "försöka"? Hur gör man ens för att komplettera?

28 mar 2021

Betygsgruppen delas in i betygsgrupp I (BI), betygsgrupp II (BII) och folkhögskolegruppen (BF). Vilken grupp du hamnar i beror på vilken typ av betygsdokument du har. Du som är behörig med din gymnasieexamen och kompletterar för att höja ditt meritvärde (utbytes- och/eller meritpoängskomplettering) kommer att konkurrera i båda två urvalsgrupperna, BI och BII. I grupp BI konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde. Du som kompletterar med kurser för att bli behörig till en eller flera utbildningar, deltar bara i BII.

Du kan skriva prövningar på Komvux för att höja dina betyg (komplettera). Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Du kan även skriva högskoleprovet.