Sök utbildning 👉

Hur höjer jag gymnasiebetygen?

26 mar 2021
Hej!
Jag går på samhällsprogrammet, årskurs 3. Min dröm att bli advokat, mina betyg ligger mellan B-C. För att komma in behöver jag mer än 20.00. Frågan är ska jag göra prövning på alla kurser som har jag läst under tre år gymnasiet för att höja mina poäng till 20,00? Jag tänkte inte göra högskoleprovet.
Mvh/

28 mar 2021

Ja, om du inte vill göra högskoleprovet så är det andra alternativet att göra prövningar på Komvux. För att få 20 poäng behöver du ju A i alla ämnen så då bör du göra prövning i alla kurser där du har under A. Men sedan kanske du har någon meritpoäng som kan hjälpa dig också. Alltså de 2,5 poängen man kan få för moderna språk, matte och engelska 7.