Kommer jag in på Läkarprogrammet?

25 mar 2021
Jag vill gärna läsa läkarlinjen när jag gått ut gymnasiet. Jag läser samhäll då jag pga sjukdom är borta mycket från skolan och det bli då svårare att hänga med på natur. Jag har preliminärt A i alla kurser hitils och det känns inte som ett problem för mig att kunna gå ut med A i alla kurser.

För att kunna få fulla meritpoäng så måste jag läsa en franska kurs efter gymnasiet. Får jag fortfarande meritpoäng för den?

Sedan kommer jag behöva läsa ett naturbasår för att få all behörighet. Kommer jag hamna i en annan kvot och på så sätt få svårare att ta mig in på läkarlinjen?

Är det möjligt för mig att komma in på läkarlinjen eller är det bättre att jag börjar om 1:an till hösten på natur?

Mvh stressad elev

25 mar 2021

Ja, du får meritpoäng för franska. Oavsett om man kompletterar betygen på Komvux eller på högskola/universitet, prövas man efter behörighetskompletteringen i BII gruppen. Det är inte säkert att det är svårare att komma in genom den men du får kolla på antagningsstatistiken. Den finns på UHR.se.