Hur funkar prövning?

24 mar 2021
Hej!

Snart är jag 22 år och går mitt tredje år på gymnasiet (låter lite konstigt för vissa, men ja). Mina betyg är relativt höga men också dåliga så i år gjorde jag prövningar och förbättrade de betyg som jag ville förbättra (t.ex. kom jag till engelska 6 men ville förbättra det och efter test fick jag B vilket var målet). Mina syv i skolan säger att det är oacceptabelt att skriva in betyg som jag läser utanför skolan så jag tänkte fråga, Kan jag söka mig till universitetet med de betyg jag väljer? Räknar jag som BI eller BI? Jag gjorde prövningarna medan jag går på gymnasiet så kanske jag fortfarande räknas som BI?

Uppskattar all hjälp och tack på förhand!

25 mar 2021

Ditt betyg från vuxenutbildning kommer inte stå i ditt gymnasiebetyg men det kommer att ersätta ditt sämre betyg när du söker till universitetet. Dina prövningar gjordes på Komvux och inte i gymnasieskolan så de räknas inte som gymnasiebetyg i ditt slutbetyg.

Betygsgruppen delas in i betygsgrupp I (BI), betygsgrupp II (BII) och folkhögskolegruppen (BF). Vilken grupp du hamnar i beror på vilken typ av betygsdokument du har.  Du som är behörig med din gymnasieexamen och kompletterar för att höja ditt meritvärde (utbytes- och/eller meritpoängskomplettering) kommer att konkurrera i båda två urvalsgrupperna, BI och BII. I grupp BI konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde. Du som kompletterar med kurser för att bli behörig till en eller flera utbildningar, deltar bara i BII.