👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Har jag högskolebehörighet?

24 mar 2021
Hej!
Jag har fått ett utlåtande mot svensk gymnatsietsutbildning från Viet Nam. Det står att:
Behörighet – kurser
Vid anmälan till universitets- och högskolestudier i Sverige ger din utländska gymnasieutbildning behörighet motsvarande följande kurser i den svenska gymnasieskolan:
Vietnamesiska 7 Matematik 3c Naturkunskap 2 Samhällskunskap 1b Idrott och hälsa 1. Så undrar jag om jag vill utbilda mig blir en sjuksköterska måste jag läsa om Naturkanskap 2 och samhällskunskap 1 eller? Eftersom jag studerar mate 2a, Svenska 3 och engelska 6 nu.
Tack så mycket!
Med vänlig hälsning

25 mar 2021

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Nej, du behöver inte läsa om Naturkunskap 2 och samhällskunskap 1 eftersom du redan har dem. Men prata med vägledare där du pluggar nu så att du är säker på att du har allt du behöver.