Sök utbildning 👉

Fel betyg i gymnasiet

22 mar 2021

Mitt barn bytte skola den feb 2020. Han fick omdöme i Matte 1B betyg E.
När han kom till det nya gymnasiet räknade inte hans betyg som tillgodoräknas E. Han fick ett prov och fick F slutbetyg utan att räkna äldre betyg? Är detta rättvis? Snälla jag vill ha rätt svar och tydligt besked vad kan man göra på detta sättet? Jag pratade med rektor och hon sa att läraren bestämmer. Jag behöver hjälp med detta ärende.

23 mar 2021

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt ärende då det är upp till rektor och lärare på skolan att bestämma kring detta. Betygssättning är en myndighetsutövning och ett betyg går inte att överklaga. Däremot kan rektorn ändra betyget när det är uppenbart fel på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning. Det kan till exempel vara att ett bedömningsunderlag inte beaktats vid betygssättningen. Så är betyget verkligen fel så finns det möjligheter att få hjälp av rektorn.

Det viktigaste är att ni förstår hur rektorn tänker kring beslutet. Rektorn har rätt att tolka och tillämpa lagar i skolan och därför är det svårt för mig att blanda mig i ett ärende jag inte känner till. Be rektorn förklara vad som är grunden till beslutet och försöka att ha en konstruktiv dialog kring det. Om rektorn inte ändrar på beslutet är det kanske bättre att istället gå vidare till lösningar som till exempel att ditt barn får gå om kursen. Om man får ett F på ett prov i en kurs så är det ju en indikation på att man inte har den kunskap man behöver. Att gå om kursen kan ju då hjälpa en att få den kunskap man behöver så man kan gå vidare till nästa kurs och känna att man kan klara den.

Om du fortfarande känner att det blir fel kan du ta upp saken med skolans huvudman (kommunen om det är en kommunal skola).