Yrkesprogram och gymnasieskola i Sverige

12 sep 2011
Hej.
Vi är en familj som skrivit ut oss ur Sverige och flyttat till Spanien. Vår son, Tomas har gått om 9:an här i Fuengirola. Meningen var att han skulle fortsätta i gymnasiet här men vi fick lov att ändra dessa planer. Anledningen är att Tomas inte passar för någon av de 3 program som finns här, Natur, Samhäll och Ekonomi. Han lider av dyslexi och har ingen som helst motivation för att gå högskoleförberedande program. I samråd med lärana kom vi därför överens om att han skulle ta ett sabbatsår. Han arbetar nu istället på vår fastighetsmäklarfirma. Saken är den att han ju behöver gå en gymnsieutbildning och vi vill därför söka till läsåret 2012/2013 i Sverige och då ett yrkesförberedande program. Min fråga är då, han är ju nu ute ur systemet och kommer inte automatiskt att räknas med och få login till gymnasieintagningen etc, hur ordnar vi det?
Tacksam för svar.
Mvh Carina

Hej Carina!

Jag får be dig ta kontakt med Skolverket som kan svara på din fråga. De kommer kunna hjälpa dig.

Lycka till och jag hoppas det löser sig med gymnasieskola.

Du får gärna kolla in våra yrkesprogram här.

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se