Hur blir jag sjuksköterska?

19 mar 2021
Hej!

Jag är full undersköterska inriktning psykiatri och funktionsnedsättning samt har erfarenhet. Och har svenska som andra språk 1, matte 1 och Engliska 5. Så min fråga är vad behöver jag Mer för Att komma in På universitetet och plugga sjuksköterska? Tack 🙏

19 mar 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Naturkunskap 2 kan bytas ut mot andra kurser från Vård-och omsorgsprogrammet när man säker till Sjuksköterskeprogrammet.