Hur får jag meritpoäng på gymnasiet?

19 mar 2021
Hej!

Jag går i nian just nu och kommer börja på gymnasiet snart med naturvetenskap som min inriktning. Just nu läser jag spanska, men vill helst inte fortsätta läsa språket på gymansiet. Jag är medeveten om att jag kommer gå miste om vissa meritpoäng om jag byter språk, men undrar om det finns något sätt att kompensera för dem och i så fall hur. Tack för hjälpen!

19 mar 2021

Man kan få meritpoäng för andra kurser än moderna språk så du kanske kan kompensera genom att läsa dem. Då är engelska 7 och fler kurser i matte som gäller. Din meritpoäng hänger också på vilken utbildning du söker efter gymnasiet och vad som är behörigheten till den. Du kan diskutera detta med din skola när det blir dags för ditt individuella val.

Vänligen/ Petra,SYV