Kan jag söka Introduktionsprogram i en annan kommun?

19 mar 2021
Hej.
Om man söker till introduktionspogram i en annan kommun och skolan i den andra kommunen ligger mycket närmare och går mycket snabbare att ta sig till .
Vad behöver man för skäl att kommunen ska godkänna valet till den ande kommunen som ligger närmare hemmet ?

19 mar 2021

Vanligen brukar gälla att man måste gå Introduktionsprogram i den kommun man är skriven i. Men du kan prata med studie- och yrkesvägledaren på din skola för att se vilka kommuner din hemkommun har ett samverkansavtal med. Det betyder att eleverna i de kommunerna som har skrivit ett avtal, kan söka till skolorna på samma villkor och det är förstahandsmottagning som gäller. Så det är möjligt att din kommun har samverkansavtal med den närliggande kommunen.

Vänligen/ Petra,SYV