Kan jag gå i sommarskola?

18 mar 2021
Hej!
Jag går mitt första år på det naturvetenskapliga programmet och redan nu har vi fått välja våra individuella val som ska läsas inom de kommande 2 åren. Dock hade jag läst arabiska till moderna språk. I mitt nuvarande skola finns inte möjligheten att läsa det tredje steget, vilket gör att jag måste byta språket och inte får några merit poäng över huvud taget! Min fråga är om jag får gå på sommarskola och läsa stegen som gör mig behörig till det 3e steget inför mitt individuella val för att i slutändan få ut några meritpoäng?

19 mar 2021

Fråga din skola om möjligheten att gå i sommarskola. Troligen så kan du inte det om din skola inte kan erbjuda dig att läsa kursen. Men ett alternativ skulle kunna vara att plugga in kursen på egen hand och skriva en prövning. Fråga din skolas rektor om det.