👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur många kurser kan man lägga till på gymnasiet?

15 mar 2021
Hej!
Jag går mitt tredje år på ett gymnasium. Jag läser SAM och har en fråga om tillval av kurser. Jag har nämligen valt till Matte 3b i år och vill lägga till både ENG 7 och NA 2b. Du förstår, vi har inte fått läsa NA 1b förrän i år och jag har därför inget annat val än att lägga båda de kurserna nästa år. Jag vet att det är fullt möjligt att få plats med det i schemat eftersom min klasskamrat får lägga till båda dessa kurserna. Däremot slår dem ner mig när jag säger att jag vill läsa båda. Vad gäller? Har jag rätt till att läsa båda dessa kurserna?
Tacksam för svar
MVH

16 mar 2021

Det individuella valet består av 200 poäng (oftast två 100 poängs kurser). Vill man läsa kurser utöver det så läser man på mer än heltid. Det kallas för att läsa utökade kurser och det måste man ansöka om att få läsa hos rektorn. Så fråga din rektor om detta.

Vänligen/ Petra,SYV