Vad kan jag välja i mitt individuella val på gymnasiet?

11 mar 2021
Jag hade fråga angående om individuella val på gymnasiet.
Jag går tvåan på gymnasiets och läser naturvetenskap och min fråga är att de som är inom natur natur, måste välja en speciell kurs för individuella val ? Eller vad man vill? Spelar det någon roll Om man vill plugga vidare i universitet för att bli läkare:)

12 mar 2021

Det brukar vara så att man får välja vad man vill i det individuella valet men fråga din skola om det så att du vet vad du har att välja på. Det kan skilja mellan olika skolor vilka kurser de kan erbjuda. Du får den behörighet du behöver till Läkarprogrammet från den inriktning du går. Men det kan vara bra att tänka på att välja kurser som ger full meritpoäng eftersom det är viktigt för att komma in på Läkarprogrammet. Kurser som ger meritpoäng är engelska 7, extra matte och extra moderna språk. Kolla att du får den meritpoäng du behöver med din skola.