Kan jag läsa till läkare utomlands?

10 mar 2021
Hej, jag undrar vilka betyg man egentligen behöver för att komma in utomlands o plugga till läkare. För i Sverige behöver man A i alla ämnen, är det även så där borta elr duger C/B elr hur går det till?

11 mar 2021

Allas kolor kan ha olika antagningskrav och olika urval. För att få reda på de specifika antagningskraven för varje utbildning, måste man kontakta respektive universitet. Det kan absolut finnas länder och universitet som kräver lägre betyg och istället tar in på andra saker som till exempel antagningsprov. Men du behöver kolla med de länder och universitet som känns aktuella för dig vad som gäller där. Sedan ska man också alltid kolla att utbildningen kan ge dig läkarlegitimation i Sverige utan större problem (det kan du kolla med Socialstyrelsen).

Lycka till med dina studier! /Petra,SYV