Hur får jag gymnasieexamen?

09 mar 2021
Hej!
Jag är 25 år gammal. Jag vill göra en prövning i modersmål kurs Arabiska. Det står att varje kurs har 100 gymnasie poäng. Kan jag använda de poängen för att söka till högskolan? Jag menar att man samla de poängen tills det bli 2400 poäng så att jag kan komma in i högskolan?
Tack på förhand

10 mar 2021

Om du inte har gymnasieexamen och/eller högskolebehörighet så ska du ordna det på Komvux i din kommun. Det är möjligt att göra det genom prövningar men du ska inte välja vilka kurser som helst utan du ska ta kontakt med Komvux och be om hjälp med att sätta upp en studieplan. Då gör Komvux upp en plan som passar dig och den utbildning du vill gå efter gymnasiet och du kan vara säker på att du får det du behöver. Ni kan även titta på vilka alternativ som finns när det gäller hur du vill läsa kurserna (med lärare eller på egen hand genom prövning) och vilket tempo du vill ha på dina studier.

All lycka till med studierna! /Petra,SYV