Vad ska jag jobba med?

07 mar 2021
Hej!
1. Jo det är så att jag nu går i nian och har valt naturvetenskap som program och kan nu inte ändra det. Jag valde natur eftersom jag vet inte helt säkert vad jag vill bli när jag blir äldre och då valde det bredaste programmet. Jag är säker på att jag kommer kunna gå in i naturvetenskapsprogrammet nästa termin alltså gå ut nian med minst godkänd i alla ämnen. Jag vet inte om jag vill bli läkare, ingenjör, polis mm. Men jag har tänk på området inom polis. Som t.ex Civilutredare, mordutredare, vanlig polis mm. Det fösta jag undrar är om jag kan läsa vidare till de flesta områdena inom polis, eller om man kallar det för myndighets yrken när jag ska välja universitet och har studerat natur. För att när jag söker så står det mestadels samhällsprogrammet.

2. Det andra jag undrar över är vad det yrket jag beskriver nedan kallas eller om det finns liknande . Beskrivningen är:
Jag tittar mycket på filmer och serier och har lagt märke till en serie som har ett yrke jag vill jobba inom. Serien heter "9-1-1" och jag vill bli som de poliserna i serien. Jag undrar vilken slags yrke det är inom polis området. Jag vill typ hjälpa människor och fånga kriminella människor. Jag har tänkt på FBI eller CIA, men ha läst att sådana hemliga underrättelsetjänsten (CIA) eller polismyndighet (FBI). Dessa finns i Amerika men jag har planerat jobba här i Sverige.

Jag vill också veta om detektiv kallas för det eller om det har en annan namn som t.ex utredare, och om detta yrke ens finns.

3. Jag undrar hur man kan veta vilket jobba man vill arbeta med i framtiden, för jag har svårt med det. Först funderade jag på apotekare, sedan veterinär, och nu vet jag inte allt, har nu en tanke på det jag beskrev i punkt 2 (stycket ovan) men är fortfarande inte säker.

Ja hoppas du kan besvara mina frågor, men i punktform så jag vet vad som tillhör vad. Tack på förhand!

08 mar 2021

Det går bra att bli alla dessa yrken efter Naturvetenskapsprogrammet. När det gäller ett yrke liknande FBI och CIA finns i Sverige ingen direkt motsvarighet men liknande skulle kunna vara Säkerhetspolisen (SÄPO). Kanske du också skulle kunna vara intresserad av internationella insatsstyrkan vars huvuduppgift är att bekämpa terrorism. Läs gärna på lite om dessa.

Man kan kalla sig detektiv men det är en väldigt liten grupp som jobbar som privatdetektiver i Sverige och det är oftast så att man har startat sitt eget företag. Men det finns andra yrkesgrupper som arbetar med brottsutredningar. BIand annat är det kriminalinspektörer som gör det. En förutsättning för att kunna bli utredare av grova brott oftast att man först blir polis genom att gå Polishögskolan.

Du kan kanske aldrig bli helt säker på vad du vill jobba med men dt du kan göra är att läsa på och lära dig om olika yrken, lära dig saker om dig själv och sedan testa det som du är intresserad av.