Hur kan jag höja betygen?

06 mar 2021
Hej , jag har jätte låg meritpoäng för min drömutbildning. Den minsta antagnings poäng är 16 och jag har 12,09 poäng. Hur kan jag höja min meritpoäng. Nu kompletterar engelska 6. Och matte 2 i komvux men vad kan jag göra mer för att höja.

07 mar 2021

Det man kan göra för att höja betygen är att göra prövningar på Komvux i de kurser man behöver höja. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Det andra alternativet är att komma in genom högskoleprovet. Det bästa är såklart om du både skriver högskoleprovet och gör prövningar på Komvux.