Kan jag komma in på Läkarprogrammet?

06 mar 2021
Hej!
Jag vill gå läkarprogrammet men förstår inte vad som krävs. Om jag gick ekonomiprogrammet i gymnasiet är det endast matematik 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2 som krävs? Jag fick hyfsade betyg under gymnasiet men inte A i alla ämnen samt fick jag ett F i spanska. Jag gjorde också högskoleprovet och fick ett bra resultat. Om jag väljer att plugga matematik 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2 och satsa på att endast bli godkänd kan jag då komma in med högskoleprovet? Behöver jag ha godkänt i spanska?

07 mar 2021

Ja, det kan gå att läsa alla kurser som krävs för behörigheten och kompensera för lägre betyg med högskoleprovet. Så du har tänkt rätt. Du behöver inte godkänt i spanska. Kolla statistiken för att komma in med högskoleprovet på UHR.se.