Kan jag byta språk i gymnasiet?

05 mar 2021
Hej!

Jag har en fråga om när det gäller moderna språk. Det är nämligen så att när jag gick ut ur 9:an så hade jag ej godkänt i mitt moderna språk men min skola valde att placera mig i nivå 3 som fortsättning och nu är det för sent för att byta. Vad kommer hända? Jag vet själv att jag kommer omöjligt kunna plugga ikapp allt som man har lärt sig sen 7:an upp tills nu sent in i terminen. Är lite rädd att detta kommer leda till stora problem? Stämmer det?

07 mar 2021

Prata med din gymnasieskola om detta. Det kanske inte är för sent att byta och om det är det så kan du be om stöd för att klara språket. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om en kurs kan till exempel vara en lösning.