Vilka utbildningar kan jag gå?

03 mar 2021
Hej!
Just nu går jag på gymnasiet andra året (naturvetenskap) och jag räknade mitt snittbetyg och vad gissade på vilket betyg jag kommer få i de kurser som jag inte har börjat läsa än och tyvärr vad resultatet inte så bra, jag fick 13,8.
Jag undrar bara om jag kommer kunna komma in på någon bra utbildning som t.ex sjuksköterska eller tandhygienist eller bara något inom vården. FInns det en sida där man bara skriver vilket snittbetyg man har och då få fram de utbildningar som behöver inte mer än det.
Jag vet att jag kan fortsätta läsa och höja mina betyg (komvux) men jag vill inte läsa ett år till.

Tack så mycket för att du läste detta och tack för det svaret som du kommer skriva.

05 mar 2021

Vad bra att du försöker få lite koll redan nu! Det finns så många olika utbildningar och det är inte alla som fokuserar på betygen, men de flesta gör det. Det är jättebra att kolla upp hur antagningsstatistiken ser ut till de utbildningar man är intresserad av. När det gäller högskoleutbildningar kan du kolla det på UHR.se. Det finns ingen sida där du kan skriva in snittbetyg och då få fram de utbildningar du kan gå, utan du måste kolla en utbildning i taget som intresserar dig. Tänk på att du inte behöver begränsa dig själv på grund av dina betyg, det finns möjlighet att läsa upp betyg på Komvux om du behöver. Ibland är dt kanske värt att vänta på att komma in på något man verkligen vill gå.

Det finns många yrken att välja på inom vården. Här kan du få lite tips på yrken du skulle kunna kolla upp: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-halsa-sjukvard-10980.