👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bil tandläkare?

02 mar 2021
Jag vill blir tandläkare, men under mitt första år på gymnasiet och det har inte gått så bra och jag vet inte vilka ämnen som är nödvändiga och hur mycket meritpoäng jag behöver.

03 mar 2021

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Behörigheten för Tandläkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Om du väljer ett annat program måste du läsa in denna behörighet på Komvux efteråt.

Antagningspoängen för tandläkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng så det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Lycka till!/Petra,SYV