Sök utbildning 👉

Hur blir jag mordutredare?

01 mar 2021
Hej jag går mitt tredje året i gymnasiet nu. Vill utbilda mig som mordutredare och jag hade sökt på nätet det kom upp att jag måste gå på polis eller ett akademisk examen. Jag vill inte gå till polisen känner inte jag är redo och har inte alla behörigheter till de. (körkort).
Men jag tänkte gå på kriminologi högskolan. Min fråga är är det rätt allt jag gör eller?
Vad är ett Akademisk Examen?

02 mar 2021

Ja, det går att bli mordutredare (utredare av grova brott) som kriminolog genom att först söka jobb som civilutredare och sedan försöka jobba sig fram till att få vara med och lösa grova brott. Så det kan vara ett bra alternativ att gå Kriminologprogrammet. En akademisk examen är helt enkelt en högskoleutbildning vilket du får genom att gå Kriminologprogrammet.

Men då det är mycket vanligare att en mordutredare har en polisiär bakgrund skulle jag rekommendera att vänta tills du är reda att gå polisutbildningen om det är just mordutredare som du vill bli. Jag skulle gissa att det är den säkrare vägen men det är upp till dig vilka vägar du vill ta. Jag kan också rekommendera att du frågar en arbetsgivare (polisen) om detta.