Hur funkar byte av gymnasieskola?

28 feb 2021
Hej! Jag undrade lite kring gymnasiebyte. Nu är det såhär att jag gått på mitt nuvarande gymnasium i ett år och ska börja åk 2 efter sommaren men jag har länge tänkt att byta eftersom jag verkligen inte trivs på skolan. Jag har kontaktat skolan jag vill byta till och där säger de att de har plats om jag skulle vilja komma. Jag går naturvetenskap och ska fortsätta så. På min nuvarande skola så läser de samhällskunskap i ettan vilket de på skolan jag vill byta till läser i tvåan. Syven sa att jag skulle då få håltimmar där jag sitter och kan göra lite vad jag vill men jag undrar om man får läsa kursen igen och sen ta det högsta betyget man fick och ha i slutet, är det något som funkar? Sen undrar jag också lite kring hur det är man får över sina omdömen till den andra skolan och betygen eftersom det är något de vill se.

01 mar 2021

Ja, det kan gå att läsa om kursen men du måste fråga själva skolan om det. Din nuvarande skola kan skicka över dina betyg till din nya skola så om du inte har haft kontakt med studie-och yrkesvägledaren på din nuvarande skola än så kan det vara bra att prata om det med hen.

Lycka till med bytet! /Petra,SYV