Hur höjer jag gymnasiebetygen?

25 feb 2021
Hej! Jag är 23 år och har redan gymnasieexamen. Alltså 2500 poäng eller vad det är. Men jag skulle vilja höja snittet för universitet. Kan man göra det genom att läsa gymnasiekurser via komvux som man inte hade i sitt eget program för att på så sätt få bättre betyg och högre snitt när man ansöker till universitetet?

26 feb 2021

Nej, man kan inte göra så men man kan skriva prövningar i de kurser man vill höja betyget i. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Vänligen/ Petra,SYV