👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur många prövningar hinner jag med?

25 feb 2021

Jag kommer snart att gå ut gymnasiet. Jag vill höja mina betyg i vissa ämnen. Då gäller det prövningar och högskoleprovet.

Min fråga är hur långt tid tar det att få tag på en prövning? Alltså hur långt tid tar det att få genomföra prövningar? Om jag söker överallt. Jag vet att det beror på varje skolan och så där, men ungefär hur många ämnen hinner man per termin?

Tack

26 feb 2021

Hur många prövningar du hinner med beror på dig själv och hur många du orkar med. Det finns ingen generell regel kring hur lång tid det tar att få göra prövningar så du får kolla med Komvux/vuxenutbildningen i din kommun vilka datum som finns där.